بیش از نیم میلیون زن هرساله
طی بارداری ودرهنگام وضع حمل جان می سپارند

به گزارش يزدفردا به نقل از  مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد-- دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی جمعیت 11 جولای برابر با 20 تیر ماه 1386 گفت امروزه بیش از نیم میلیون زن هرساله طی بارداری ودرهنگام وضع حمل جان می سپارند که 99 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند.

متن پیام بان کی مون به شرح زیر است:

امسال موضوع روز جهانی جمعیت "مردان به عنوان شريکی برای سلامت مادران"، تمرکز بر نقش اساسی مردان در حمایت از حقوق زنان، شامل حق بهداشت باروری و جنسی آنان دارد.

امروزه بیش از نیم میلیون زن هرساله طی بارداری ودرهنگام وضع حمل جان می سپارند که 99 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند. تعداد بیشتری دچار دشواری های جدی تری می شوند که می تواند اثر شديد تر بر کیفیت زندگی زنان و خانواده های آنان داشته باشد. تقریبا تمامی این رنج ها و مرگ ومیرها قابل پیشگیری هستند.

مردان به عنوان شرکای سلامت مادران می توانند زندگی ها را نجات دهند. آنان در جنبه های گوناگون نقش قاطع ایفا می نمایند. شوهران غالبا درباره تنظیم خانواده واستفاده از منابع خانه تصمیم می گیرند که بر بهبودی ودورنمای تمامی خانواده اثر دارد. حمایت شوهر مطلع نتایج حاملگی و تولد کودک را بهبود می بخشد و می تواند به معنی مرگ وزندگی در موارد مشکلات بارداری و وضع حمل باشد یعنی زمانی که زنان بیشترین مراقبت های فوری پزشکی را نیاز دارند. پدران حامی، می توانند نقش مهمی درعشق، مراقبت و پرورش کودکان خود ایفا نمایند.

تعداد زیادی از زنان به دلیل نا دیده گرفتن حق بهداشت باروری و جنسی طی بارداری وزمان وضع حمل جان خودرا از دست می دهند.گسترش هشدار دهنده ویروس ایدز در میان زنان یادآور تلخ این واقعیت است که در بسیاری از مکان ها زنان قادر نیستند مراقب سلامت خود باشند. هنگامی که زنی بتواند برای خانواده خود برنامه ریزی نماید، خواهد توانست برای بقیه زندگی نیزبرنامه ریزی کند. وقتی که او سالم باشد، می تواند مولد تر باشد. زمانی که حق باروری وی ارتقا یابد و حمایت شود، آزادانه در جامعه مشارکت کامل و برابر خواهد داشت.

هنگامی که در چندین کشور زنان به برنامه تنظیم خانواده، ماما و مراقبت های اورژانسی زایمانی دسترسی پیدا کردند، با موفقیت و به گونه ای چشمگیر میزان مرگ و میر مادران را در یک دهه کاهش دادند. در عین حال اقدامات بیشتری برای دسترسی به اين هدف توسعه هزاره، يعنی بهبود سلامت مادران در سراسر جهان تا سال 2015 باید انجام شود. مشارکت با مردان خط مشی مهمی برای پیشبرد حقوق بهداشت باروری است و برابری جنسیتی که دیگر هدف توسعه هزاره است احتمالا هنگامی بدست خواهد آمد که مردان درک نمایند زندگی مردان و زنان لازم وملزوم یکدیگرند و همگان از توانمند سازی زنان بهره می برند.

در این روز جهانی جمعیت اجازه دهید تمامی مردان را ترغیب نماییم شرکا و عاملانی برای تحول، حمایت حقوق بشر ومادری ایمن به هر راه و روش ممکن باشند و از اين رو به ایجاد جهانی با فرصت ها و سلامت بیشتر برای همگان کمک نمایند.

يزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا